Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Γενικής Γραματείας Πληροφορικών Συστημάτων, του υπουργείου Οικονομικών, σχετικά με τα εισοδήματα των δηλώσεων του 2008 που δόθηκαν στη δημοσιότητα, οι περιφερειακοί νομοί της Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκονται στον «πάτο» σε ότι αφορά το κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων που φορολογούνται. Στον αντίποδα, οι κάτοικοι της Αθήνας αλλά και της Θεσσαλονίκης βρίσκονται στις πρώτες θέσεις. Ακολουθεί σχετικός πίνακας:
Λαμβάνοντας υπόψη την ομοιογενή δομή των περιφερειακών οικονομιών της Κεντρικής Μακεδονίας είναι τουλάχιστον αφύσικο να παρακμάζουν όλοι οι περιφερειακοί νομοί της, ενώ ο όμορος Νομός Θεσσαλονίκης να εμφανίζει ανάπτυξη και υψηλά εισοδήματα!!!
Είναι τόσο μεγάλη η εισοδηματική ανομοιογένεια στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, που αν λαμβάναμε υπόψη τους νομούς Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας, Κιλκίς και Σερρών, τότε θα ήταν η φτωχότερη περιφέρεια της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης!! Δεν θα πρέπει όμως, για ακόμη μια φορά, να κρύψουμε κάτω από το χαλί τη σημερινή οικονομική πραγματικότητα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Αντίθετα, θα πρέπει να αναδείξουμε τα κακώς κείμενα και να αντιμετωπίσουμε την παρούσα συγκυρία με ρηξικέλευθες ενέργειες, αποφεύγοντας τα λάθη του παρελθόντος.
Σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών του Υπουργείου Οικονομίας (ΚΕΠΕ) http://www.kepe.gr/gr/studies_gr.htm εξηγείται ότι δεν υπάρχει σημαντική ανάπτυξη εκεί όπου συγκεντρώνεται σήμερα το εισόδημα (Αττική, Θεσσαλονίκη). Για αυτό θα πρέπει να αναπτυχθούν πολιτικές αποκέντρωσης της οικονομικής δραστηριότητας. Επίσης συστήνει καλύτερη εφαρμογή των κοινοτικών και των περιφερειακών πολιτικών. Και τούτο διότι τα επόμενα χρόνια (έως το 2013 που ολοκληρώνεται το ΕΣΠΑ) θα είναι η τελευταία ευκαιρία για περιφερειακή σύγκλιση της Ελλάδας χρηματοδοτούμενης, σε μεγάλο βαθμό, από την Ε.Ε. Μέχρι τώρα εκτιμάται ότι οι επενδύσεις αυτές δεν βοήθησαν σημαντικά την ανάπτυξη λόγω κακού σχεδιασμού. Είναι σύνηθες φαινόμενο η διασπάθιση χρήματος κατά την κατασκευή των έργων, καθώς έχει υπολογιστεί ότι ένας δρόμος στην Ελλάδα κοστίζει όσο 3,5 δρόμοι στην Ιρλανδία και 2,3 δρόμοι στην Πορτογαλία. Επίσης παρατηρείται “υδροκεφαλισμός” των δημόσιων επενδύσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και απουσία κονδυλίων σε σημαντικά έργα που θα έδιναν ώθηση στην περιφέρεια. Τέλος εκτιμάται ότι οι επενδύσεις που μπορεί να φέρουν ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια είναι αυτές στον τουρισμό, στη βιομηχανία και στη αναπτυξιακή πολιτική διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας.
Στην ίδια μελέτη του ΚΕΠΕ, σε τοπικό επίπεδο, παρουσιάζεται ότι είναι η ανατολική πλευρά του νομού Θεσσαλονίκης αυτή που εμφανίζει τα θετικά στοιχεία!!! Η ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, η οποία δεν έχει υποδομές, δεν έχει σιδηρόδρομο, δεν έχει δρόμους, δεν έχει λιμάνι, δεν έχει βιομηχανίες... Η εξήγηση στο φαινόμενο δίνεται από την κατεύθυνση των χρηματοδοτήσεων και τη γενικότερη αξιοποίηση της ανατολικής πλευράς της Θεσσαλονίκης με κοινοτικούς πόρους.
Διότι, ως περιφέρεια, προτιμήσανε να χρηματοδοτήσουμε «οικόπεδα – φιλέτα» και όχι την πραγματική οικονομία. Προτιμήσανε να στηρίξουνε τη δόμηση, δίχως χωροταξικό σχεδιασμό, και όχι την παραγωγή. Προτιμήσανε να χρηματοδοτήσουνε την ανάπτυξη της ανατολικής Θεσσαλονίκης, και όχι να εκμεταλλευτούνε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Εν τέλει, προτιμήσανε να μην ακολουθηθεί το πολυκεντρικό μοντέλο χωρικής ανάπτυξης, όπως υιοθετείτε πλήρως από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Σχέδιο Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοτικού Χώρου) και προτείνεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Παρά να κάνουνε ακριβώς αυτό για το οποίο κατηγορούνε οι Θεσσαλονικείς την Αθήνα. Κακή αντιγραφή του αθηναϊκού υδροκεφαλισμού, γιατί στην περίπτωση της Κεντρικής Μακεδονίας υπάρχει και η γεωγραφική ασυμβατότητα της επιλογής της ανατολικής Θεσσαλονίκης!!
Ως θεσμικός εκπρόσωπος της επιχειρηματικής κοινότητας και σύμβουλος της Πολιτείας, το Επιμελητήριο Ημαθίας προβαίνει σε νομοθετικές προτάσεις και παρεμβάσεις, προτείνει λύσεις, ενημερώνει για τα επιχειρηματικά δρώμενα, υλοποιεί έργα και δράσεις, αναλαμβάνει αναπτυξιακές πρωτοβουλίες και εν γένει δρα με μοναδικό γνώμονα την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική ευημερία της περιοχής. Είναι όμως δεδομένο, ότι ένα περιφερειακό Επιμελητήριο στην Κεντρική Μακεδονία δεν μπορεί να προωθήσει αναπτυξιακές πολιτικές, αν αυτές αντιβαίνουν στη δομή και στα συμφέροντα της περιφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής. Και την τελευταία δεκαετία, η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δεν στηρίζει μια περιφέρεια, αλλά μια πόλη.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι η «κατάντια» της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είναι αποτέλεσμα της περιφερειακής πολιτικής που ακολουθήθηκε από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 μέχρι σήμερα. Μιας περιφερειακής πολιτικής που «άδειασε» την περιφέρεια, προκειμένου να «γεμίσει» τη Θεσσαλονίκη. Άλλωστε, ο Νομός Ημαθίας μέχρι το 1991 ήταν στις 3 πρώτες θέσεις της χώρας, σύμφωνα με το κατά κεφαλήν εισόδημα, με βασικούς μοχλούς ανάπτυξης τη βιομηχανία και την αγροτική οικονομία.
Γίνεται λοιπόν εύκολα κατανοητό, ότι ο επαναπροσδιορισμός της περιφέρειας με τρόπο που να απεικονίζει πιο πιστά την εισοδηματική ομοιογένεια των περιοχών είναι επιτακτικός και άκρως απαραίτητος.
Σε αρμονία με την επιστημονική κοινότητα, υιοθετούμε πλήρως το πολυκεντρικό μοντέλο ανάπτυξης, με ανεπτυγμένα αστικά κέντρα, σε σταθερές τροχιές, γύρω από τη μητρόπολη - Θεσσαλονίκη. Συμπληρωματικές αστικές δραστηριότητες για την υποδοχή νέου πληθυσμού στα περιφερειακά αστικά κέντρα, θα δώσουν τη δυνατότητα να αναπτυχθεί η περιφέρεια. Επιπρόσθετα, θα αναδειχθεί η Θεσσαλονίκη σε πραγματική βαλκανική μητρόπολη ακολουθώντας τη σύγχρονη χωρική αναπτυξιακή πρακτική και ρεαλιστικές παραδοχές καθ’ ύλην αρμόδιων επιστημόνων. Ισχυρές, κοινωνικά και οικονομικά, πόλεις, περιφερειακά της μητρόπολης, ενδυναμώνουν τη μητρόπολη, βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων της, περιορίζουν την αστυφιλία, δημιουργούν θέσεις εργασίας στην περιφέρεια και αναζωογονούν την οικονομική και κοινωνική περιφερειακή ανάπτυξη.
Ο ρόλος της Θεσσαλονίκης θα ισχυροποιηθεί, εάν η πολιτεία αποφασίσει να στηρίξει έμπρακτα την περιφερειακή ανάπτυξη. Και αυτό θα επιτευχθεί μόνο με μια νέα περιφερειακή διοίκηση, χωρίς τη συμμετοχή της μητρόπολης - Θεσσαλονίκης. Μία νέα περιφέρεια για να στηρίξει επιτέλους την περιφέρεια…
Νικόλαος Προδ. Ουσουλτζόγλου
Πρόεδρος Εμπορικού Εμιμελητηρίου Ημαθίας
Πρόεδρος Εμπορικού Εμιμελητηρίου Ημαθίας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου